Ce fac pentru „mediu”

Postat inițial pe forumul Fir de pir, aici.

În primul rând, mă gândesc că să fac ceva pentru mediu e cam același lucru cu să fac ceva pentru mine. Sau pentru ficatul/plămânul/degetul/creierul meu, oricât de egoist ar părea asta.

Logic că nu vreau să-mi fie rău fizic sau psihic. Când mănânc, beau, respir, mă spăl, mă îmbrac, o fac așa încât să-mi satisfac nevoile, conștientă fiind că unele chestii pe care le găsim ‘în comerț’ nu fac bine nici mie, nici ‘mediului’, nici oamenilor care le produc. Și-atunci le aleg, de obicei, pe alea care îmi par ok.

-evit produsele făcute de corporații,
-aleg producătorii locali (din zonă sau măcar românești)
-cumpăr doar legume de sezon
-citesc lista de ingrediente și aleg produsele cu ingrediente pe care le cunosc.
-cumpăr produse cu ambalaj cât mai mic, dintr-un material cât mai normal, pe care se folosește cerneală cât mai puțină.
-aleg produse la care nu se face reclamă.

Asta când sunt conștiincioasă. Pare muncă multă, dar nu-i așa, pentru că:

-nu cumpăr multe chestii
-nu cumpăr din supermarketuri, aleg magazinele de cartier sau piața (de legume sau vechituri), găsesc tot ce am nevoie.
-am deja niste produse pe care le cumpăr în mod normal, pe care le cunosc și-mi sunt ok
-folosesc banii cât mai puțin.
-hainele le iau de la second hand, sunt mai faine decât ce-aș găsi prin magazine, oricum. Le mai modific, personalizez.
-la vară sper să port cât mai mult rochii pe care să mi le facă maică-mea din materiale pe care tot la second sper să le găsesc.

Când am chef de ceva, fac::

-mănânc ciocolată făcută de corporație care conține zahăr și grăsimi și cacao adus de cineștie unde
-când ieșim beau bere care deși e românească, tot niște mari corporații o dețin.
-excesele de orice fel nu-s ok, așa că le evit pe cât posibil :)
-uneori îmi cumpăr câte-un accesoriu dintr-un magazin mare, poate chiar făcut în China, dacă îmi place foarte mult. (mi-am luat de curând o căciulă tricotată made in China, tare bucuroasă sunt de ea, că de-obicei nu-mi șade bine nici o căciulă. De când o am n-am mai cumpărat altă căciulă, deși înainte tot cumpăram la greu din second-uri, că doar doar nimeresc una faină. Acum m-am liniștit)

Am observat că dacă văd ceva și mi se face poftă și zic că nu cumpăr chestia aia, îmi rămâne pe creier și nu-i ok. Mai bine fac ce-mi vine și-mi trece, după aia sigur o lungă perioadă de timp n-o să mai am chef de treaba respectivă.

-nu beau sucuri acidulate de nici un fel, foaaaarte rar beau suc la cutie. În rest apă de robinet, de la pompă, ceai, lapte (preferabil de la țărani), bere, vin de casă, de-astea.
-gătesc când nu sunt singură
-am cultivat (puțin) și voi mai cultiva legume și alte cele
– învăț rețete tradiționale de conservare și rețete care valorifică toate alimentele pe care le am disponibile.
– folosesc internetul (poate prea mult) pentru documentare. A mea și a altora.
-mă spăl și pe corp și pe păr cu același săpun „natural’ făcut de mine. (nu am ce ambalaj să arunc)
-pasta de dinți tot de mine e făcută, peria de dinți e făcută din petrol și adusă din germania, dar e tare faină.
-urmează să văd cum fac cu deodorantul.
-consum puțină apă la duș. Nu folosesc creme sau alte chestii de care n-am nevoie (balsam de păr, cremă hidratantă, de-astea).

-merg cu bicicleta, mijloace de transport în comun (rar), pe jos, cu mașina prietenilor în diverse deplasări.

-mă voi muta la țară.

-nu susțin statul.
-nu susțin corporațile (în privința asta am o slăbiciune mare și încă jumate: Ikea și Apple. De la Apple apreciez foarte tare laptopul meu mai vechi care inca nu s-a stricat niciodata si nu-l vad sa se strice prea curand. Made to last.)

-m-am lăsat de job (și) pentru că n-avea sens să ajut la vânzarea diverselor chestii, deși eu vreau să se vândă și să se cumpere cât mai puțin.

fac ce pot să se afle de chestile astea, mă bucur enorm că tot mai multă lume înțelege și reduce consumul, găsind totodată soluții ieftine, sănătoase și la îndemână pentru multe situații. Mă bucur când lumea colaborează, când văd că spiritul de comunitate se trezește.

Cred că prea puțin din ce-mi face mie bine ar putea să facă  rău ‘mediului'(incluzând alți oameni).
Nu cred că putem trăi fără o oarece amprentă asupra mediului. Interacționăm cu mediul prin fiecare mișcare a noastră, fiecare respirație, la fel ca orice altă ființă vie.

Câtă vreme ne vedem ca parte a organismului care e paneta și nu separați de ea, nu avem cum să-i facem rău. Un ficat/plămân/creier/deget sănătos nu are cum să facă rău organismului. Dacă e bolnav, în schimb, iese urât pentru toată lumea. De obicei astea se strică dacă inputul nu se potrivește cu ce se așteaptă organul să primească.

Gata, mi-am făcut un pic ordine și în gândurile legate de tema asta. În final mai zic că am încredere în ‘zei’/ în Univers că voi fi în siguranță chiar dacă nu-mi fac griji pentru viitor și trăiesc cât mai bine aici și acum.

Living in the hands of gods… :)

24 responses to this post.

  1. Da, solutia e clar sa nu ne mai vedem separati de „mediu” ci parte integranta a lui.

    Pt deodorant e f bun bicarbonatul de sodiu (probabil stii deja), aplicat ca atare pe pielea umeda. Poti face si un deo ca aici: http://sideris.ro/blog/frumusete-bio-organica/ponturi-ingrijirea-pielii/un-foarte-eficient-deodorant-homemade/ .. insa ai nevoie de unt de cocos, adus de departe.

    Răspunde

    • Rebeca, mersi pentru link. Am mai studiat eu câteva rețete, momentan n-am toate ingredientele.

      Da, e o chestie cu unturile astea de departe (cocos,cacao, shea).
      Tare fain ar fi să existe ceva similar dar de pe-aici, atât pentru săpunuri cât și pentru alte cosmetice…

      La sapunuri merge cu untura/grasime animală(pentru ne-vegetarieni) dar… te lipsesti de beneficile untului vegetal.

      Răspunde

      • Posted by sleepy dwarf on 20/02/2011 at 11:59 pm

        Cred ca solutiile (locale) tot la localnici le gasim… Au existat niste timpuri (acu’ multa vreme, e drept :P ) cand nu existau deodorante, sampoane, balsamuri de pat, cosmeticale. Cu oamenii care au prins vremurile alea cred ca ar trebui sa discutam si sa ii intrebam: „mamaie, mata cu ce te dadeai sa nu transpiri?” sau „cu ce se dadeau femeile?” (ca poate mamaia nu se dadea cu nimic, fiind femeie simpla de la tara).
        Cred ca organismul nostru e adaptat la locul in care ne-am nascut, conditiile in care traim si plantele care cresc aici. A da o groaza de bani pe unt de shea (ca e scump :P ) o fi mai sanatos decat a lua deodorant din supermarket, dar tot consumatorism e. Sunt sigura ca inca exista multa intelepciune si multe solutii in satul romanesc si cred ca merita cautate (nu de alta, da’ iesim mai ieftin :P ).

        Răspunde

        • De acord, sleepy dwarf.

          Întrebare pentru tine: ai folosi săpun de casă făcut (și) cu untură, fără uleiuri exotice? Eu folosesc săpunurile cu untură făcute de mine ca probă și-s mulțumită, în mare. Chiar aș vrea să știu că sunt persoane care l-ar folosi chiar și așa, totul ar fi mult mai simplu.

          Răspunde

          • și mai ales, dacă răspunsul tău e da, ai recomanda și altora?

            Răspunde

            • Posted by sleepy dwarf on 21/02/2011 at 1:55 am

              Irina, da, am folosit. Daca respecti indicele ala de saponificare, sunt convinsa ca sunt foarte bune. De ce nu? Bunica mea nu stiu cat de la fix l-a respectat (eu am sapunuri de casa facute de ea). Pt. spalatul parului, de exemplu, nu imi prea imi prieste.. Dar si untura e la fel ca orice alta grasime, trebuie doar sa neutralizeze soda aia. Am incercat si un sapun facut cu diverse uleiuri, si la fel ca si cel cu untura – nu-mi prieste la par.
              Am recomandat, recomand si o sa le recomand in continuare! :P

              Răspunde

              • Ma bucur sa aud.

                Eu le folosesc si pentru spalat pe par, n-am probleme.

                Sapunurile facute de bunici sunt facute prin metoda ‘la cald’, in care se fierbe totul, despre aia nu stiu prea multe. Eu le fac ‘la rece”.

                Te-am întrebat pentru că multă lume strâmbă din nas când aude de untură, mă gândeam că poate e ceva repulsie generală. Probabil că totuși diferă de la persoană la persoană, iar gusturile nu se discută :)

                Răspunde

  2. Posted by sleepy dwarf on 20/02/2011 at 4:35 pm

    Iti dai seama ca, de fapt, orice am face noi (astia putini), planeta e EXACT in acelasi rahat, nu? Sistemul ar trebui zguduit din temelii pt. a se produce o schimbare… gesturile astea mici, sunt – trist, stiu – inutile.

    Un filmulet scurt, pă subiect (probabil il stii): http://www.youtube.com/watch?v=Ft5SSIfmeKU

    Răspunde

    • 1. eu zic că suntem din ce în ce mai mulți
      2. Planeta ca planeta, dar păcat de oameni. Dacă nu se schimbă treaba, ne ducem noi naibii, odată cu multe alte specii.
      3. sistemul poate fi zguduit din temelii *tocmai* prin gesturile mici făcute de către noi ăștia mulți de jos(http://en.wikipedia.org/wiki/Grassroots). Sistemul e așa de slăbit acum încât nici nu-i nevoie să faci prea mult, e suficient să nu-i oferi susținerea din nici un punct de vedere și să informezi cât mai multă lume :D

      4. Nu stiam filmuletzul, mersi :)

      Sigur ca nu cumparatul ‘eco’ de peste mari si tari va schimba ceva.

      Ar fi suficient să zicem că nu cumpărăturile, de orice fel, vor schimba ceva. Dar câtă vreme mai trăim într-un sistem (care se duce naibii destul de repede) în care mai avem uneori nevoie să facem cumpărături, ajută să cumperi responsabil, asta însemnând să vezi toată imaginea de ansamblu în legătură cu obiectul/serviciul pe care îl cumperi)

      Răspunde

      • Posted by sleepy dwarf on 20/02/2011 at 11:46 pm

        Sunt de acord cu tot ce ai zis :) …mai puitn cu faptul ca sistemul e slabit si ca nu trebuie sa faci mare lucru. Ce te face pe tine sa crezi ca sistemul e asa de slabit?

        A, si da.. suntem din ce in ce mai multi, pentru ca a devenit o „moda” chestia asta cu ECO. In cazul a foarte putini e autentica preocuparea asta pt. natura si mediu si repulsia pt. tehnologie. Nu ai cum sa iubesti natura si tehnologia in acelasi timp. Iar daca nu iti imaginezi viata fara ipod, net sau mobil… :-” Anyway, sa revin: ca orice moda, nu cred sa schimbe ceva. E un trend, e ceva colorat care face oamenii sa se simta buni si speciali. Vreau sa vad cat de multi sunt aia care o sa si puna in practica treaba asta, care o curete wc-ul din fundul curtii de rahat, pt. ca asta inseamna traiul autentic in armonie cu natura. Sa cureti grajdiurile de rahat, sa te speli in putina sau rau, sa-ti rupi spatele la fân sau la sapa, etc. Si nu ma refer la aia care o sa faca treaba asta cateva luni (asa, de dragul de a face ceva diferit) dupa care o sa fuga din nou in bratele „civilizatiei”. :P

        Parerea mea e ca nu exista „cumparat responsabil”. Daca privesti in ansamblu, tot ce e legat de bani sau profit e iresponsabil. Eu nu cred deloc ca fiind mai atenta la ce cumpar o sa produc o schimbare in lume.

        Răspunde

        • Hehe, ce înverșunată ești, sleepy dwarf!

          Criză economică, proteste peste tot în lume, criză alimentară,- astea-s simptome că sistemul nu funcționează, iar informația circulă suficient de ușor încât oamenii să ia atitudine. Asta se întâmplă.

          N-am zis să nu faci nimic. Să nu susții sistemul nu înseamnă să nu faci nimic, ci să găsești soluții alternative. Voiam să zic că nu-i nevoie să ataci sistemul în mod direct. Uite, boicotul, de exemplu: înseamnă să nu faci nimic, adică să nu cumperi. Nu-i nevoie să mergi să arunci cu pietre în ăia de care nu-ți place. Mai bine stai liniștită și te gândești ce alternative ale produselor ălora poți folosi, iar când găsești soluții, să povestești tuturor :)

          Iar odată ce ai soluții alternative, nu mai trebuie să speli wc-ul din fundul curții de rahat, că poți să-ți faci wc uscat și să pui rahatu la compost, pe care să-l folosești ca îngrășământ.

          Sunt atâtea tehnologii alternative care să-ți permită să nu te speli în putină sau în râu, fără să strici prea mult. Sigur, toate sunt legate, și cum ziceam, nu poți trăi fără să ai o influență asupra mediului, dar contează și cât de mare și urâtă e influența aia.

          „nu ai cum să iubești natura și tehnologia în același timp”
          Ba da, dacă vezi că și tu, și eu, și tehnologia și copacul sunteți ceea ce numim ‘natură”. Tehnologia nu e rea în sine, ci ca orice unealtă, important e cum o folosești.

          Despre conceptul de „Natură” recomand articolul ăsta:
          http://www.gab.ro/2009/07/natura/

          „Eu nu cred deloc ca fiind mai atenta la ce cumpar o sa produc o schimbare in lume.”

          Să înțeleg că nu cumperi nimic sau că, din contră, cumperi orice, de oriunde, cu scuza că ‘oricum nu se schimbă nimic”? :)

          Răspunde

          • Posted by Adrian on 21/02/2011 at 1:50 am

            Sunt curios… cum traiesti? Adica din ce bani? Zici ca nu mai muncesti si ai Apple… hmmm, ai tai probabil n-au probleme cu banii…

            Am citit ISHMAEL acum doi ani, e o carte buna dar sunt altele MULT mai bune.

            Derrick Jensen – A Culture of Make Believe
            http://www.orionmagazine.org/index.php/articles/article/4801/

            Jerry Mander – In the Absence of the Sacred: The Failure of Technology and the Survival of the Indian Nations.

            http://www.bluecorncomics.com/technol.htm
            http://www.arthurmag.com/2004/12/08/technology-and-its-effect/
            http://www.ttfuture.org/authors/jmander

            Răspunde

            • Adrian,
              de acord că sunt și alte cărți mai bune, mai complexe, mai diferite de Ismael în care se vorbește de idei similare. Eu recomand Ismael pentru că e ușor de citit și e un bun punct de plecare în călătoria asta :)

              Mulțumesc pentru recomandări, înafară de Derrik Jensen, ale cărui prelegeri am mai văzut pe youtube, nu știam de niciuna.
              Îți recomand și eu cartea Ascent on Humanity a lui Charles Eisenstein.

              Dacă nu mai lucrez nu înseamnă că nu am lucrat la viața mea :) Am laptopul de acum 3 ani, l-am luat cu reducere.

              Nu primesc bani de la părinți, dar și ei sunt curioși din ce bani trăiesc. Ce să zic? Cheltui destul de puțin în general și de obicei se întâmplă ca universul să-mi mai dea o mână de ajutor atunci când am nevoie :)

              Răspunde

              • Posted by Adrian on 21/02/2011 at 6:47 pm

                Am citit Ascent of(nu ON) Humanity acum 3 ani. Chiar si la reducere, un MAC e destul de scump. Daca esti in posesia vreunei retete de magie, te rog, impartaseste-o cu noi toti! Zic asta ca unul care a trait in Bucuresti, cu minime cheltuieli dar tot nu a reusit sa scada sub 15 milioane/luna(chirie, intretinere si mancare normala nu carne indopata cu steroizi sau alte chestii de gen…)

                Răspunde

                • *Of*, desigur. A fost un typo.

                  Fain că ai citit.

                  Nu-s genul care să țină socoteală cheltuielilor :)

                  Oricum, Bucureștiul e altă treabă. La TM, pe vremea când lucram mă mențineam cu cheltuielile (chirie+întreținere+mâncare+ieșiri+alte rahaturi cam pe la 10-11-12 milioane, dar în fiecare lună erau ‘cheltuieli neașteptate’ și se cam ducea salariul :))

                  Acuma nu mai plătesc chirie.Nu mai știu cât cheltui. Mai cheltui pe ieșiri în oraș, în principal, iar acum, după ce ne mutăm, presupun că vom mai cheltui pe diverse chestii, până ne aranjăm.

                  Auzi, dar până una alta, tu cine ești? :)

                  Răspunde

  3. Uite irina,m-am gandit sa recomand asta: povestea lucrurilor. Nu stiu daca e bine s-o pun aici. tu decizi.
    http://eco-notes.over-blog.com/ext/http://www.povestealucrurilor.ro/
    poate ca tu sti deja despre ea, dar altii inca nu…

    Răspunde

  4. Posted by joviska on 27/02/2011 at 3:11 pm

    Buna,
    Scuze ca iti raspund abia acum. Sigur ca poti prelua articolul despre uleiul de palmier, doar sa mentionezi sursa. Merci pt sustinere!

    Ioana

    Răspunde

  5. Posted by Gabia on 03/06/2011 at 4:38 pm

    am citit mai multe articole ale tale si din „anturaj”. Foarte de acord in mare, mai mult in teorie, dar incerc sa fac si eu ce pot, poate ne vedem pentru a impartasi impresii :)
    Cat despre deodorant, este sarea de alaun (sub forma de sapun:http://www.eco-baby.ro/Produse_pentru_Mamici/Piatra_de_alaun/id-8da02d4c5eb1400e39bc779f919ba9f7.html ), asta l-am incercat si e ok; si am mai cumparat la un targ „bio” sare de praid parca, taiata tot ca un sapun. Asta am dat-o cadou, dar cica ar fi tot asa, bun antiperspirant si pt dupa barbierit.
    Cat despre sa fie doar loco, eu sunt de parere ca e ok sa cumperi chestii cu volum mic care te tin mult, de genul mirodenii, diverse uleiuri si de ex nucile de sapun, cu care speli rufele unei familii timp de un an cu 1 kg si apoi le folosesti ca si compost :). Eu sunt tare incantata de ele…

    Răspunde

    • Gabia, stiu despre sarea/piatra de alaun, inca n-am ajuns sa folosesc, despre sarea de Praid nu stiam, interesant!

      Da, presupun ca ai dreptate cu treaba asta cu chestiile mici care tin mult, atata timp cat stii ca sunt produse in conditii ok, fara sweatshopuri si de-astea.

      Poate vii la Targul Mainilor Dibace http://targulmainilordibace.wordpress.com/, in 18 iunie, s-ar putea sa gasesti chestii dragute si schimbam o vorba!

      Răspunde

Lasă un răspuns

