Viața durează 15 ani

Urcăm cu liftul spre etajul 6 într-un bloc ca multe altele. În liftul părăginit ca multe altele, vreo două reclame A3. Una e cu o bătrânică cu un cărucior plin de bani care se miră: se pare că a câștigat o pensie în plus, pe viață. Căci asta poți câștiga la Raiffeisen Bank, dacă alegi să-ți primești pensia pe cardul oferit de ei:

Alege cardul de pensie si poti castiga una dintre cele 4 pensii pe viata*

Mă uit în josul afișului, să văd ce zice la steluță.

*O pensie in plus pe an (a 13-a pensie anual) in valoare de maximum 2.000 Lei, timp de 15 ani, platibila in avans.

Așa a socotit Raiffeisen Bank. Că după pensionare viața ta mai durează 15 ani.

Am socotit folosind un calculator pe net la ce vârstă aș putea eu să mă pensionez. (vârsta standard de ieșire la pensie, conform legii actuale 19/2000)

Se pare că ziua cea mare ar fi când am 60 de ani, după luna aprilie 2044. Banca se așteaptă să mor la 75 de ani, adică in 2059. Dacă mă pensionez anticipat, la 55 de ani, după aprilie 2039, banca se asteapta sa mor prin 2054. Ok, asta doar dacă îmi fac imediat card la ei, că există posibilitatea să-mi iau card la ei prin 2053, de exemplu, atunci poate că pot primi a 13 pensie până la o vârstă și mai înaintată. Sunt multe variabile și nu mă apuc de ele acum, că de fapt nu asta vreau să zic. Oricum, nici Raiffeisen Bank și nici altă bancă nu vor mai exista în aprilie 2059, nici eu nu mă bazez pe vreo pensie, cu atât mai puțin pe a 13 pensie pe care aș putea-o câștiga. Poate că nici n-apuc vârsta aia.

Dar m-am gândit așa:
Ne naștem și nu știm de noi. Suntem copii, ascultăm de părinți și suntem cuminți. Mergem la școală, rămânem acolo de la 7 la 18 ani, apoi eventual în facultate de la 18 la 22-23-24, apoi ne angajăm și lucrăm de la 24 până la 60 de ani, între orele 9 și 17. În afară de vacanțe, weekenduri și concedii, viața noastră nu e chiar a noastră, o trăim după indicațile părinților, învățătoarei, a profilor din facultă și șefilor. Apoi ne pensionăm, viața noastră devine a noastră.  E un moment în care ar fi bine să ne pregătim și să dăm drumul la distracție: mai avem de trăit, pentru noi, încă 15 ani.

Articolul de mai sus este plin de aproximări și generalizări, vă rog să nu analizați prea mult și mai ales să nu puneți la suflet.

10 responses to this post.

  1. Posted by Gab on 31/05/2010 at 5:54 pm

    Ai uitat de grădiniță și de creșă. Spălarea pe creier trebuie să înceapă din cât mai fragedă pruncie… :)

    Răspunde

  2. Dap, așa-i :D

    Răspunde

  3. Posted by Ovi on 02/06/2010 at 1:07 am

    Mda, „de trait, pentru noi, inca 15 ani”.
    Cu vreo zece ani in urma imi faceam planuri de pensionare: imi petreceam vacantele la bunici la tara si in compania vecinilor pensionari intelegeam ca adevarata viata incepe cu prima pensie, ca pana atunci doar te zbati si te chinui ca sa ajungi sa fii liber. Insa nu ma impacam de fel cu mioriticul „ce sa faci?! asta e situatia!!?!” si de aia mi-am schimbat treptat punctul de vedere, proces incheiat cand am citit ideile lui Kiyosaki despre „cum sa devii un pensionar tanar si bogat”. Recunosc, multe din alea is „abureli”, iar aburelile sunt si ele instrumente pe care le poti folosi cu folos in slujba unui interes personal pozitiv.V-am zis diferenta intre brainwash si brainerase, nah, cateodata un pic de brainwash la nivel individual te poate ajuta sa scapi din groapa in care te-au ajutat si altii sa intri.

    Acum sunt in dilema: sa traiesc pentru mine sau sa traiesc pentru ideile mele? E ca si cum as alege sa fiu un instrument al mintii mele pentru a satisface nevoia de creatie sau sa aleg sa fiu un instrument al eului pentru a-i satisface nevoia de cunoastere si dezvoltare. Deocamdata ma straduiesc sa pastrez echilibrul, asta pentru ca nu vad interesanti aia 15 ani daca s-ar duce intr-o directie. Nu m-as lega de „viata e a mea” ca as folosi argumente economice care nu fac rostul comentariului de fata.

    Reclama nu ti se adreseaza, nici ca mesaj nici ca tinta. Mesajul ala pe tine nu te atinge iar tinta ei e sa-i faca pe cei care primesc pensie clienti Raiffeisen Bank. Cu alte cuvinte e un concurs cu premii totale de 120k RON pentru a atrage pensionarii. Daca te uiti pe statisticile din RO vezi ca cei 15 ani sunt o medie, si totusi nu sunt asa multi cei care ajung sau depasesc 80 de ani. E o decizie desteapta: tinerii pot pleca oriunde, batranii is legati de Ro cel putin prin pensie. Daca reusesti sa convingi pensionarii sa devina clientii tai atunci ai un rulaj decent pentru banca si posibilitatea de a dezvolta business-ul cu riscuri minime in zona fluxului de numerar.

    Altfel, sloganul pare copiat dupa „DA!”ul Western Union.

    Răspunde

    • Posted by Gab on 02/06/2010 at 4:49 pm

      Eu sunt de parere ca ideile mele fac parte din mine. Deci sa traiesc pentru ideile mele ar insemna ca si cum as trai doar pentru o bucata din mine.

      Răspunde

      • Posted by Ovi on 02/06/2010 at 8:58 pm

        Da, Gab, numai ca multe din ideile „mele” tind sa devina „incorporated” adicatelea cum ar zice americanu` sa se desparta de statutul de „o bucata din mine” si sa devina o entitate pentru care sa lucrez, un „copil” care sa-mi fie angajator. Si desi poate parea inofensiva chestia asta, eu am o tendinta de a dezvolta idei care sa ma apropie de stadiul de workaholic si sa-mi consume (prea) multe resurse punandu-le in practica, desi rezultatul final poate fi megatare si sa rezulte ca a meritat efortul. Pe de alta parte daca nu ma apuc macar de cateva din ele mi se pare ca imi pierd vremea cu ocupatiile altora.

        Iar din punctul de vedere al echilibrului intre munca si distractie, sa traiesc doar pentru o bucata din mine nu suna prea bine. La faze din astea is cam pofticios si vreau sa mananc toata placinta, nu doar o bucatica a ei.

        Răspunde

  4. Posted by cizi on 03/06/2010 at 5:41 pm

    Mai pune trei ani, s-a schimbat legea pensionarii.

    Răspunde

  5. Ne nastem sclavi , e ceva evident .
    Cati dintre noi traim pentru noi ? toti ne supunem unor reguli , cu totii acceptam limitele care ni se impun , cu totii avem buletin sau pasaport si cand vrem sa plecam in alta tara il aratam bucurosi la vama..E un intreg sistem , e ca un labirint din care foarte greu poti sa iesi , sa renunti si sa refuzi. tocmai asta e scopul ” lor” , sa traim cu impresia ca asta inseamna sa traiesti corect , ca pe langa job , otv , vecini, copii, bani , datorii , nu exista nimic decat somn ; asta suntem invatati de mici , in mod indirect , luam exemplele parintilor , care la randul lor au trecut prin spalatoria de creiere .
    Daca esti impotriva sistemului , te auto excluzi , nu ai sanse si drepturi egale , esti la mila societatii, sau esti considerat terorist mai nou:)) e trist totusi ca am trait atatia ani in minciuna , cu ochii cusuti , nici macar nu mi-am pus intrebari … pentru ca nu stiam ca libertatea mea e controlata , dar e un pas inainte faptul ca unii dintre noi realizeaza modul in care suntem exploatati ca niste sclavi , pentru ca asta suntem , lucram pana seara ca sa ce? ca ne platim apa ? ca sa iti cumperi o bere in weekend si sa iti pui masca de om happy ? ca si cum berea aia ti-ar satisface toate celelalte lipsuri pe care nu ti le ofera viata de sclav si aici intra timpul tau cu natura , cu familia , oamenii importanti , timpul petrecut cu tine .
    Intrebarea mea e : dupa ce realizezi toate chestiile astea in legatura cu sistemul , in legatura cu libertatea si drepturile tale , in legatura cu modul si nesimtirea cu care esti exploatat , ce faci dupa ? Care e urmatorul pas ” corect ” ?:)

    Răspunde

  6. […] Cred și eu că sunt revoltați– vor să le mai ia doi ani din viață. […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

