Interviu cu Charles Eisenstein

Felul în care trăim este o poveste, și este foarte posibil ca acum să trăim chiar punctul culminant urmat de deznodământul poveștii. Pentru a trece la următoarea poveste este necesar să o terminăm pe prima. Următoarea va fi una frumoasă.

Interviu cu Charles Eisenstein – autorul cărții „The Ascent of Humanity„, pentru documentarul Money & Life.

Nu prezint prea mult interviul. Durează vreo jumătate de oră și pot să vă zic că toate schimbările prin care trecem sunt de bine.

12 responses to this post.

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Gift_economy
    http://en.wikipedia.org/wiki/Money-free_economy

    Bani. Cata vreme exista, chiar si perisabili sa fie, oamenii o sa ia din natura mai mult decat au nevoie. Cumpara apoi terenuri sa zicem, astea nu pot fi facute sa dispara. Proprietate.
    Pentru ca o cultura a libertatii sa apara, oamenii trebuie sa aiba acces direct la munca pentru cele de baza si la rezultat. Dincolo de orice conceptie de proprietate. Chiar fara un sistem – pana la urma se organizeaza ei, coopereaza pentru a face treaba mai usor. In rest – timp liber, si nimeni – nu numai ca nu are nevoie sa constranga pe altul, dar nu mai poate. Asa cred. Nu mai avem planeta si numarul de oameni din trecut, – unde lucrurile astea veneau de la sine, acum doar am putea sa le „intelegem constient”.

    Răspunde

    • Posted by Gab on 18/05/2010 at 8:35 pm

      Păi, după cum spunea și în carte, schimbarea banilor nu are cum să vină singură. Dacă va veni, ea va veni odată cu toate celelalte.

      Și atunci, cu o altă viziune asupra lumii, ar putea să funcționeze și acest nou tip de bani… cred.

      Răspunde

  2. Cu totii stim ca oamenii nu reactioneaza decat dupa o perioada de foamete , razboi, Iar dupa asta vine o schimbare in bine…Daca e sa credem ce spune Obama , Bush , Bush junior, ne asteapta noua ordine mondiala si cred ca deja o traim .
    Intr-un fel ma simt speciala pentru ca traiesc vremurile astea de schimbare , e trist de exemplu pentru hipiotii din anii 60-70 care au murit visand , sperand la o schimbare, la fel de speciala ma simt si pentru ca pe youtube sunt doar 38 de view-uri , ca si cand it’s our little secret ;))

    Răspunde

    • Posted by Gab on 19/05/2010 at 1:22 am

      Hipioţii au avut şi ei rolul lor: au spart gheaţa, au fost primii care au observat în număr mare că ceva e putred pe aici. Şi majoritatea încă n-au murit, doar că s-au dat bătuţi pentru că nu au avut la dispoziţie un alt stil de viaţă funcţional.

      Dar unde ei au eşuat, noi vom reuşi. De fapt, chiar nu avem de ales, fiindcă schimbările vin fie că vrem noi, fie că nu… convergenţa crizelor nu are cum să ducă decât la un colaps al actualului stil de viaţă, şi pentru că o să vrem să trăim în continuare, ne vom da seama şi cum să o facem.

      Iar vizualizările sunt doar 38 pentru că e totuşi nou clipul. Mai multă lume decât speram ştie de el: o surpriză plăcută a fost să aflu că şi Teo i-a citit cartea.

      Şi Eisenstein nu e singurul, capitole din noua poveste sunt spuse şi de mulţi alţii, răspândite de mai mulţi, trăite de şi mai mulţi…

      Cu cât mă acordez mai mult la noua viziune, cu atât găsesc tot mai mulţi. Deja sunt un fluviu de ei vorbitori de limba engleză, am ajuns să mă şi plictisesc, şi să mă concentrez mai mult pe cei din ţară.

      Oai, cât am scris… dar chiar aveam chef să-mi fac un review al situaţiei actuale :) şi se pare că s-a nimerit să-l fac aici.

      Răspunde

    • Chiar ieri am văzut încă o chestie făcută de niște „foști” hipioți care până la urmă și-au găsit un stil de viață pe placul lor:

      E plin de inițiative de-astea și idei, cum zice și Gab. Mai rămâne să găsim oameni interesanți din zona noastră, bucuroși de schimbare :)

      Și da, sunt noi clipurile, și-s adunate direct de pe canalul lui Eisenstein. Ele vor face totuși parte dintr-un documentar mai aprig, din câte am înțeles. Atunci să vezi!

      Răspunde

  3. Ce diferenta e intre filmuletul asta si ceea ce arata la tv acum cu pensionarii care au iesit in strada , nervosi , frustrati , disperati.
    De asta cel mai ok e sa nu te bazezi pe nimeni , nici pe dumnezeul nostru roscovan cu plete balaie , nici pe cei care ” ne ” conduc..
    Singura chestie care ma opreste sa renunt la tot si sa imi dedic viata mie, agriculturii, dezvoltarii personale, spirituale , cum vrei tu , e tocmai frica ca renunt la tot ..
    Mi-e frica ca nu o sa am pensie , ca ma izolez , ca nu o sa am job si va fi seceta sau inundatie , ca am sa put a sapun de casa in loc de Lenor, ca am sa fiu prea obosita cu munca pamantului ca sa mai am chef sa trag o fuga pana in oras la vreun party, dar in acelasi timp ma atrage ideea ca produc ceva , ca nu am un job comun prin care nu produc nimic altceva decat bani si in rest consum, ca lucrez pentru mine , traiesc pentru mine si am un program flexibil, ca in urma efortului meu vor veni si roadele , ca voi manca sanatos , ca eu am ajutat la „producerea” cartofului sau marului , ca voi avea bucuria aia sa fac bulion si gem si sa le pun frumos in camara ;)) , ca voi putea umbla naked in curtea mea , desculta pe iarba , ca o sa am multe buburuze in jurul meu si multe bucurii mici pe care mi le ofera doar natura , ca voi scapa de stres , de incruntarea asta care e ca o uniforma pe fetele noastre, etc. E momentul ala interminabil dinaintea luarii unei decizii , e ca si cand divortezi si stii ca in secunda urmatoare te asteapta ceva mai bun , ca vei fi liber, dar in acelasi timp nu ramai indiferent la ce lasi in urma : net, ” prieteni” , familie, in cazul in care ai , confortul apei calde, masinii de spalat , placii de intins parul , frigiderul.Sunt constienta ca asta e singura alegere benefica si ca presupune multe sacrificii , dar care in final au un happy end.

    Răspunde

    • Chestia e că nu trebuie să renunți la toate. Dacă trăiești într-o comunitate cu oameni faini, poți da party-ul chiar la tine în curte, să vină amicii din oraș la tine în loc să mergi să dai banii prin oraș. Poți avea alternative energetice pe care singură nu poți să le concepi/pui în aplicare, dar mai multe minți luminate le pot face, poți împărți gemul pe care îl faci, iar ceilalți să împartă ouăle și brânza pe care poate o au în exces. Ca să nu fii prea obosită de la lucratul în grădină, poți să te bazezi pe cineva care să vină să te ajute, și tu să-i ajuți la rândul tău când e nevoie. Se poate avea și net, și lucra pe net. Săpunul de casă poate să miroasă mai bine decât Lenor, depinde doar cum îl faci. Soluții sunt o grămadă, și principala soluție nu e câtuși de puțin izolarea, ci – din contră– conectarea cu tot ce e viu din jurul tău, inclusiv oamenii :)

      Răspunde

  4. pai noh ! in cazul asta cand ne mutam ?;))

    Răspunde

  5. Probabil piatra de temelie a modelului pe care încă se bazează povestea actuală este principiul entităţilor separate, adică faptul că atât oamenii între ei cât şi speciile între ele şi aşa mai departe sunt diferite şi mai mult decât atât în competiţie.
    Eisenstein spune că de fapt nu este aşa şi totul este conectat, ceea ce este adevărat, totuşi încă vorbeşte de noi şi natură, încă face o separare. Eu aş vrea să subliniez faptul că noi suntem natura, nu există altceva decât natură. Nu există plante si oameni şi peşti şi aşa mai departe. Există doar natură. Până şi tehnologia este tot natură. Prin urmare nu putem vorbi de faptul că omul este în conflict cu natura, ci doar de faptul că natura este în conflict cu ea însăşi. Probabil omul este doar modalitatea prin care natura devine conştientă de ea însăşi. Cred că este important ca unificarea să meargă până la capăt. Atâta timp cât încă vorbeşti de două entităţi încă n-ai terminat treaba, încă mai e loc de înţelegere.
    Şi încă o chestie, atâtat timp cât va mai exista conceptul de bani( indiferent de formă şi proprietăti), încă va mai exista suferinţă. De ce? pentru că va exista o presiune în interiorul sistemului care va ocupa resurse inutil. Singurul lucru care contează este ca resursa să ajunga la beneficiar.
    Să păstrezi o statistică a contribuţiilor va lăsa loc pentru ego.

    Răspunde

    • Da, Eisenstein stie foarte bine treaba cu separarea, și că asta e problema de fapt. Dacă vorbește în interviu despre om și natură este, cred eu, pentru că nu acesta este subiectul pe care este intervievat, ci banii, și probabil i-ar fi luat prea mult să explice toată treaba publicului care nu este în temă. N-am citit cartea „The Ascent of Humanity”, dar am înțeles de la Gab, care a citit-o, că insistă foarte mult pe faptul că totul este conectat.

      Mai cred că Eisenstein s-a gândit să prezinte o chestie intermediară legată de existența banilor. Cred că în momentul în care ajungi să vorbești unui public larg e folositor să nu prezinți soluții extreme, căci acestea și cel care le emite nu ar denota suficientă credibilitate și încredere, ar suna ca „încă niște soluții utopice”, de care lumea e sătulă. Dacă s-ar ajunge măcar la ce spune Eisenstein, o lumea și o poveste fără bani ar fi mult mai aproape.

      Răspunde

  6. Posted by Ovi on 24/05/2010 at 3:15 am

    Le zice bine tipu`! Inca de cand am vazut articolul- fara sa fiu atent la detalii – am zis: Asta e cu siguranta ceva tare, o sa am nevoie sa-mi acord timp suficient pentru articolul asta.

    Si ce zice el capata sens pe masura ce mergem mai departe, ca societate. Faza cu „money as a token of gratitude” se practica deja; o aud de la diversi oameni in situatii diferite si ei recunosc rolul de instrument al banilor: fac asta pentru mine sau pentru alta persoana la care tin, banii sunt ceva „pe langa”, o bucata de material care cuantifica timpul si energia investite de mine in acea activitate. Mi se pare evolutia naturala in gandirea materialista a oamenilor cu bun-simt, care sunt capabili sa gandeasca cu propriul creier si sa diferentieze resursa de instrument.

    E un proces care se desfasoara mai lent pentru ca implica 6,5 miliarde de oameni si totusi lucrurile se misca. Eu o vad ca modalitatea naturala de a face lucrurile mai usoare, mai confortabil. E drive-ul care a impulsionat revolutia industriala iar acum a ajuns la radacina. Si pe langa aspectul cu banii si resursele materiale o directie e si spiritualitatea. Evolutia societatii din ultimele milenii a fost mai mult top-down: o divinitate care ne-a impartasit „Calea” prin intermediul catorva „initiati” si noi am mers pe drumul asta pentru ca avea suficiente recompense. Am prins intr-o zi un documentar despre influenta protestantismului in revolutia industriala (de fapt asta a fost unul din motoare) cum a evoluat si modul cum se manifesta el azi- initiative gen Greenpeace, Fair Trade samd. Cred casi din punct de vedere religios se va ajunge la ideea pura si la renuntarea la conceptul de Dumnezeu ca „grasu ala barbos din cer caruia nu-i place daca injur si care stie tot si a hotarat dinainte cum ar fi „bine” sa-mi traiesc viata” .

    Revenind, Irina si Fabiana, curand asta probabil va fi mai devreme decat va asteptati.
    Ma tot gandeam la ansamblurile astea rezidentiale Campina1, The RING si celelalte si la ce am observat trecand prin cateva. E drept ca n-am interactionat suficient cu oamenii care stau acolo ca sa imi formez o opinie pertinenta pe subiect, iar impresia mea e ca afacerile alea imobiliare au adus la un loc oameni diferiti din medii diferite, care desi acum nu prea au contact unul cu altul, in viitor pot fi o comunitate interesanta. Si de aia daca suntem suficienti oameni interesati am putea construi noi ceva asemanator material si diferit conceptual. Ar fi ca un sat construit pe verticala, in oras sau in apropierea lui. Ma tenteaza sa detaliez ideea si o sa-i rezist ca sa vorbim pe indelete daca sunteti interesate si/sau mai sunt si altii interesati.

    Răspunde

Lasă un răspuns

