Legumele noastre cele de toate zilele

Așadar, am făcut-o și pe asta.
Joia trecută am dat avansul pentru coșul săptămânal cu legume proaspete, produse fără pesticide și îngrășăminte chimice la Belinț, jud. Timiș, de domnul Jivu.
Auzisem demult de inițiativa ASAT – Asociația pentru Susținerea Agriculturii Țărănești,  m-am mai uitat peste site-ul și blogul lor, dar nu am știut niciodată foarte clar cum funcționează, deși suna foarte bine: primești legumele direct de la un producător din zona ta, fără să mai plătești intermedierea, știi în ce condiții sunt crescute legumele respective, primești mereu legume locale și de sezon… Exact ce-mi doream.

ASAT există de 3 ani. Acum 2 ani se distribuiau 20 de coșuri, acum un an s-a ajuns la 100 iar anul acesta se preconizează să se ajungă la 250 de coșuri de legume, acesta fiind și numărul maxim pe care îl poate produce dl. Jivu. La anul poate că se va semna un nou contract cu un alt producător, așa cum s-a întâmplat la Arad, unde începând cu anul ăsta, o doamnă va produce legume pentru 20 de familii.

Cum funcționează toată treaba?
Pe scurt: consumatorul – adică noi, timișorenii, după ce s-a înscris, dă un avans de 200 de ron care îi ajunge în medie pentru vreo 6-7 săptămâni. Un coș costă în medie cam 30 de ron, dar depinde de cantitatea și de felul legumelor primite în săptămâna cu pricina. Legumele au același preț pe toată durata parteneriatului. Cred că găsiți pe site-ul lor un tabel cu prețuri…
Există două tipuri de coșuri: cel mic, calculat să ajungă la 2 adulți timp de o săptămână, și cel mare, pentru 2 adulți și 2 copii. Eu m-am înscris împreună cu Gab și cu Eniko pentru un coș mic.

Din avans se extrage costul unui coș în fiecare săptămână, ca la o cartelă. Când se termină avansul, se face o „reîncărcare” și se continuă cu primitul coșurilor până la sfârșitul lunii octombire.
Legumele se vor ridica de la o hală de prin piața Badea Cârțan, o dată pe săptămână. Consumatorul își alege o zi din cele 2 când vin legumele, pentru ca producătorul să știe câte să aducă. Fiecare primitor de coș poate renunța la 3 coșuri, cu condiția să anunțe din timp (asta pe perioada concediilor).

Se încearcă semnarea unor contracte asemănătoare și cu producători de fructe, lapte, brânză și ouă dar nu este nimic final, iar eu știu prea puține pentru asta ca să scriu.

Dacă sunteți interesați de coșurile cu legume, grăbiți-vă! Mai sunt câteva locuri disponibile, iar înscrierea se face până în data de 30 aprilie. Coșurile vor începe să fie distribuite de la sfârșitul lunii mai.

13 responses to this post.

  1. Vai …cat de ok suna ..numai ca sunt leftera :(( m-am uitat pe blogul lor si am ramas socata vazand cate legume poti primi cu o suma asa mica.
    Eh..poate asta e scopul meu sa ajut babutele din piata de langa mine ;))

    Răspunde

  2. Clar ! tot timpul cand ma duc in piata cumpar de la fiecare babuta , chiar daca au morcovii uscati , spanacul si el putin uscat , macar stiu ce cumpar si ce urmeaza sa mananc.Intotdeauna ma uit la legumele cele mai diforme si mai murdare de pamant.
    Ma tot intrebam oare cum se fac ciupercile champignon si daca sunt umflate si ele cu pompa ?! Ultima data cand am fost in piata , mi-a soptit o babuta ca ea primeste amenda mare , daca comercializeaza ciuperci. Am intrebat-o de ce si mi-a spus ca ele nu platesc impozit la stat „de-aia”.. In concluzie, pentru stat e mai ok sa importam chestii decat sa le producem noi si sa nu primeasca niciun galben…

    Răspunde

    • :)) băbuțele infractoare

      Răspunde

    • Mai, nu stiu despre ciupercile astea decat ca sunt de crescatorie, dar nu stiu cum „functioneaza”. Cred ca le pun sa creasca in niste saci cu pamant. Ce le mai fac in rest…n-am idee. Las ca o sa mai apara si de-alea de padure, mai incolo :D

      Răspunde

  3. Posted by ily on 20/04/2010 at 6:28 pm

    Multumesc tare mult!! Creca o sa ma ‘abonez’ si eu. :D

    Răspunde

  4. hahah da ! mi le imaginez vanzand ciuperci pe melodia din pantera roz :)) http://www.youtube.com/watch?v=6CKySz06LFE&feature=related

    Răspunde

  5. a propos ! ti-am cumparat din piata busuioc cu tot cu pamant , e fain daca mergem la padure dupa soc si sa luam niste pamant mai bun :)

    Răspunde

  6. Busuioooc! :D
    Păi ar fi fain, dar ce ne facem cu ploaia asta? nu mai contenește…

    Răspunde

  7. hmm, vreau si eu… se poa’ si la Bucuresti?
    salutari tuturor, apropo :)

    Răspunde

    • Salut, Mihai.
      ASAT este o initiativă locală, din județul Timiș. Nu știu dacă există sau nu asemenea inițiative în zona Bucureștiului.

      Răspunde

    • Posted by Gab on 08/06/2010 at 7:15 pm

      Salut Mihai,

      Am eu mai multe informații despre ce se întâmplă în București cu ASAT-ul:

      Se întâmplă asat.ro care este mai degrabă o înșelătorie. E un magazin online de zarzavaturi, consumatorii nu cunosc producătorii și nici condițiile în care se face producția, și este mai degrabă o asociație de producători decât o asociere între producători și consumatori.

      Cu alte cuvinte, un ASAT autentic nu există în București, cu toate că s-au grăbit să-și cumpere domeniul cu pricina și să-și construiască acolo oribilitatea aia de site.

      Răspunde

Lasă un răspuns

