Sunt un omnivor locavor

Roșii din Italia, lămai din Turcia, porumb la conservă din Franța, ton din Malaesia, usturoi din China, ficat de pui din Brazilia… Sunt doar câteva exemple de alimente pe care le mâncăm în fiecare zi, fără să ne punem problema cum ajung în farfuria noastră și mai ales cum de sunt așa de ieftine, date fiind miile de kilometri pe care le parcurg până ajung la noi. Nu voi detalia procesul ci recomand un film: Food. Inc . Da, făcut de americani, dar din păcate e valabil pentru toate țările civilizate și dezvoltate.

Dar atunci, ce-i de făcut?

Vorbeam de multă vreme cu Gab despre a obține hrană din surse cât mai apropiate de locul unde trăiești.

Plantele locale sunt cu siguranță mai ușor de crescut, fiind obișnuite cu solul și clima, au evoluat în mediul ăsta și sunt rezistente la bolile și dăunătorii din zonă, așa că nu au nevoie de pesticide și îngrășăminte ca să crească.

Despre cum sunt crescute la noi animalele pentru carne nu prea știu, pentru că nu prea mănânc carne și nu m-am prea documentat. E foarte posibil să fie foarte nasol și prin fermele noastre de animale. Dar probabil că țăranii din piață care mai vând o șunculiță, un cârnat de casă sau o găină au crescut animalele astea în condiții cât de cât decente.

Făină, mălai, cereale, ulei – majoritatea pe care le-am văzut prin magazine sunt produse în România, deci e relativ ok. Din păcate suntem prea mulți, iar dieta cu care ne-am obișnuit e prea bogată în carbohidrați ca să nu depindem de agricultura totalitară (adică asta în care sunt distruse toate speciile care nu ne trebuiesc de pe parcela de pământ pe care vrem sa o folosim…)

Peștele…? Înafară de cel de apă dulce care e pescuit și pe la noi, n-avem de unde să avem pește „local” , deși tare mi-aș dori…

Cumpărând chestii locale, ajutăm economia locală și micii producători în loc să îmbogățim lanțurile de hipermarketuri și producătorii de roșii dopate de prin Italia. Iar dacă ajungem să îi cunoaștem personal pe cei de la care facem rost de hrană, e și mai fain.

Bun. Am făcut introducerea. Acum pot să vă zic de un termen pe care l-am întâlnit de curând și îmi place tare mult: Locavor .

„The locavore movement is a movement in the United States and elsewhere that spawned as interest in sustainability and eco-consciousness become more prevalent.[1] Those who are interested in eating food that is locally produced, not moved long distances to market, are called „locavores.”” (din articolul de Wikipedia)

Da…americanii ăștia, fac o modă din orice :)

Am aflat termenul de locavor din filmulețul ăsta:

Nu voi fi ipocrită să zic că nu mănânc decât chestii locale, dar cu siguranță încerc. Dacă sunt locale, sunt și de sezon. Cam asta mănânc în perioada asta:

Ridichi și gulii, de la care mănânc și frunzele – iese o salată excelentă; ceapă, usturoi, ceapă verde, leurdă, salată verde, semințe de floarea soarelui și de dovleac, țelină, morcovi, leuștean, pătrunjel, fasole, cartofi, mere… o nebunie. Ouă de pe la țară, iaurt SIM (făcut la Făget, deci foarte aproape de Timișoara, și e tare bun) sau din lapte din piață, unt –tot de la SIM, smântână de la unii din jud. Timiș, cârnați de la țară sau din piață, miere, magiun și gem.

Chestii cu care adesea „păcătuiesc” sunt roșiile – da, uneori nu pot să nu iau câteva, și dupa aia îmi pare rău dacă n-au gust ca cele de vară,  lămâi, ciuperci, ton la conservă sau altfel de pești oceanici…

Nu sunt fanatică cu treaba asta, dar îmi dau seama că e mai sănătos și mai ieftin. De asemenea, e un pretext să descopăr ce mâncau oamenii de prin zona noastră înainte de globalizarea din ultimii ani.

Pot să zic că e un joc, iar mie îmi place tare mult să joc jocul ăsta.

Voi ce mâncați?

P.S.: Despre hrană a scris și Gab ieri, aici. Iar aici e un alt filmuleț care în ciuda ritmului mi-a plăcut destul de mult.

P.S.2 : Mi-am adus aminte acum de Bucătăria lui Radu, emisiunea aia de pe Pro TV, cu nenea cel gras și simpatic care din păcate a murit… Voi încerca să-mi fac rost de cartea lui.

10 responses to this post.

  1. Posted by Gab on 29/03/2010 at 2:24 pm

    Mahjong? Da, da. Delicios!

    Răspunde

  2. pai au definit un termen care era si inca mai este un mod de viata de mii de ani. la noi mereu a fost vorba „ca la mama acasa”, si ma refer la bucataria autohtona inclusiv painea.
    Americanii au nevoie de „movements” pentru ca sunt foarte prinsi intr-un sistem consumist – din [ne]fericire, tot ei influenteaza „trend”-ul pe plan mondial.

    Răspunde

  3. Şi asta ţine tot de ideea de comunitate. Şi are sens, mâncarea este tot un produs, sau un serviciu.
    De fapt nu e nimic ce o comunitate solidă n-ar putea oferi individului nu?
    Poate doar diversitate, dar depinde ce înţelegi prin comunitate. O comunitate de comunităţi ar pute-o oferi şi pe-asta..

    Răspunde

    • Dap, comunitatea e cheia, clar :)
      Mai greu, însă, la oraș…

      Cât despre diversitate…depinde și cât de multă diversitate îți dorești. Dacă te mulțumești cu ce e disponibil în comunitatea ta, e ok. Pentru mai mult, da, cu siguranță o comunitate de comunități ar fi o soluție bună :)
      Hmm..dar dacă ne referim strict la alimente, s-ar putea ca nici comunitățile vecine să nu cultive kiwi și banane, de exemplu, iar „long distance relationships” nu cred că funcționează în cazul comunităților sustenabile :P

      Răspunde

  4. Aici probabil se va face diferenţa între nevoie şi plăcere..
    Asta ar însemna să luăm în serios întrebarea ” De ce mâncăm ce mâncăm?”

    Ca şi în cazul, roşiilor fără gust… De ce ne încăpăţânăm să le mâncăm în afara sezonului lor natural de coacere? Cu siguranţă nu murim fără ele.. What is it then?

    Răspunde

  5. Ia uite ce avem la Timisoara, de vreo 2-3 ani deja:
    http://asat.ecosapiens.ro/
    Ca sa nu credem ca au inventat americanii totul.

    Răspunde

  6. Posted by Ovi on 13/04/2010 at 9:59 am

    La faza cu SIM situatia e un pic mai complexa: da, au o fabrica la Faget da` nu prea ai de unde sa stii sigur ca laptele procesat la Ortisoara provine de la vaci care pasc in acea zona. Spun asta pentru ca pe unele produse apare marca inspectiei sanitare din Ungaria, in locul in care era cea din Ro. Pare logic pentru ca in celelalte tari din EU zootehnia este real subventionata si atunci e mai ieftin sa cumperi o cisterna de lapte din Ungaria decat sa-l strangi cu bidoanele din mai multe sate. Alternativa e un combinat zootehnic din Pecica, Arad care isi cultiva furajele, creste vacile si vinde laptele si produsele lactate. O afacere integrata in felul asta are sanse de concurenta cu procesatori gen SIM/Margareto/altii partea naspa fiind ca amortizarea investitiilor nu prea le permite sa investeasca in marketing cum a facut Albalact de exemplu. Cel mai mult imi place conceptul cu dozatoare gen casuta Joiana pentru ca esti sigur ca laptele e local iar daca iti faci rost de butelii de sticla cu capac etans nu mai risipesti plastic pe ambalaj.

    Răspunde

    • Da, cu Sim am observat si eu ca e ceva neclar. Acuma, daca e lapte din ungaria, e bun si ala, ca nu-i de departe, tot iarba aia e. Daca e lapte de vaci care stau inchise nu-mi place, iar daca e lapte din cehia, slovacia, ungaria..toate la un loc..iar nu-mi place. Poate o sa dau un telefon sa aflu. Dar treaba e ca-mi place iaurtu’ tare mult.

      Am dat de curand de un producator de lapte si smantana care e iarasi din jud. timis, dar nu mai stiu exact de unde. Ambalajele arata ca naiba, dar nu ma deranjeaza deloc, ca laptele +smantana de la ei sunt tare bune. Culmea, ca nu le-am gasit pana acum decat intr-un singur magazin, de la mine din zona.
      Am tot auzit de dozatoare de-alea dar n-am vazut inca niciununl. Presupun ca sunt prin supermarketuri?

      Răspunde

Lasă un răspuns

