Mie mi-a sărit capacul

Coca-Cola_Plastic_Bottle

…când am primit mailul ăsta de la Eco Club TM dep. Marketing:

Pune capac. Recicleaza!

ECO CLUB Timisoara, in colaborare cu Iulius Mall Timisoara si Coca-Cola HBC Romania, te invita la un reciclat! Vino in perioada 12-15 noiembrie 2009 in noul noului FOOD COURT ALMONDO din Iulius Mall Timisoara si ia parte la evenimentul “Pune capac. Recicleaza!”.

“Pune capac. Recicleaza!” are drept scop incurajarea integrarii notiunii de ecologie urbana in randul cetatenilor timisoreni si isi propune educarea comunitatii in a reutiliza si recicla obiecte din plastic.

Participa si tu la actiunea de reutilizare si reciclare a capacelor de la sticlele de PET-uri! Aduna cel putin 5 capace colorate din gama Coca-Cola, de culoare alb (Dorna Izvorul Alb), rosu (Coca-Cola Regular) sau albastru (Fanta, Sprite), portocaliu (Nestea), turcoaz (Dorna – apa minerala), depoziteaza- le la urnele special amenajate la Centrul Informational din Iulius Mall Timisoara si intra in eco-concurs. Se va organiza o tombola cu premii care constau in sticle de Coca-Cola de 0.5 L si telefoane mobile Samsung SGH F300.

Ce se intampla cu capacele? Capacele colorate stranse vor fi utilizate in realizarea unei machete cu sigla proiectului. Vino sa o construim impreuna pentru ca numai impreuna facem lucruri mici, cu impact mare! Vom demonstra astfel ca oricare dintre cetatenii Timisoarei poate fi ECO, ca poate ajuta la protejarea mediului inconjurator prin implicare, prin actiunile de reducere, reutilizare si reciclare.

ECO CLUB Timisoara este o organizatie nonguvernamentala a carei misiune este de a informa si a educa din punct de vedere ecologic cetatenii orasului nostru si de a colabora cu institutiile si autoritatile locale pe probleme de mediu. Noi ne dorim sa transformam Timisoara intr-un oras ecologic prin implicare, dedicare si stil de viata. Mentionam faptul ca nu suntem afiliati politic iar niciuna din activitatile noastre nu are caracter politic.

Acuma… iertată să-mi fie reacția de urâcioască/cârcotașă/căutătoare de noduri în papură, dar n-am putut să mă abțin și le-am răspuns așa:

Pai se pare ca daca nu consum bauturi din gama coca-cola nu pot sa particip.
Asta nu-i cumva incurajare la consumerism si reclama la coca-cola, de tipul : „aduna 5 capace si castiga un telefon”?
Nu prea vad ce-i „eco” in asta…

Mi s-a răspuns cu un text care mi s-a părut destul de standardizat și pe lângă subiect. Ceva cu incurajarea părții de Corporate Social Responsability a companiilor., dezvoltare sustenabila a unei companii. Se încheia cu „Intr-un grad mai redus sau mai mare, fiecare prin comportamentul nostru influentam sanatatea mediului.”

Păi bine, dragii mei ecologiști timișoreni, cum influențăm noi sănătatea mediului cumpărând coca-cola (cel puțin 5 produse de-ale lor)? Nu-i mai bine să n-ai ce să reciclezi/reutilizezi, neconsumând a proasta chestii de care n-avem nevoie?!

Bine-înțeles că mesajul nu a fost postat pe grupul de discuții, motivația fiind următoarea:

„Raspundem personal la astfel de maiuluri deoarece nu incurajam afirmatiile negative care educa lumea spre a constata, crtica, observa decat a actiona in consecinta si spre nevoia comunitatii. Fie actiunea si cat de mica (o participare la plantare, ecologizare etc).

Na, o să încerc să propun la modul cel mai constructiv să nu  stricăm sănătatea noastră și a mediului cumpărând coca-cola, chiar dacă-s șanse să câștigăm un telefon moca…

P.S.: Articolul de mai sus e cam din aceeași categorie ca ăstalalt.

Later edit: am mai trimis spregrupul Eco Club TM următoarele:

Propun să fim un pic mai constructivi decat coca-cola:
Haideti ca in loc sa tot strangem capace pe care sa le reciclam, s-o lasam mai moale cu cumparatul de sucuri si apa imbuteliata, ca nu ne prinde bine nici noua, nici mediului, chiar daca sunt extrem de simpatice covorasele din dopuri de plastic :)

Normal ca nu a fost aprobat acest mesaj, fapt care are destul de mult sens acum, dupa ce am citit articolul ăsta de pe indymedia.

Anunțuri

30 responses to this post.

  1. 999% consumerism! Apropo, premiile nu-s deloc ecologice: nici pet-urile de Cola, nici telefoanele mobile.

    Bineînţeles că-i un spam abject şi o reclamă prost mascată la produsele concernului Coca Cola HBC, şi o incitare la consum. Dpdv legal, organizatorul campaniei este Iulius Mall, dar asta-i secundar.

    Răspunde

  2. Posted by Gab on 10/11/2009 at 7:12 pm

    Un exemplu clasic pentru așa numitul greenwashing, o tactică de marketing adesea practicată de corporații. Ce-i trist e că participă la ordinăria asta și ONG-uri care se pretind „eco”.

    Răspunde

  3. „…prin actiunile de reducere, reutilizare si reciclare.”
    RE-DU-CE-RE în primul rând. ONG-urile astea „eco” ar trebui să știe de asta. Dar dacă-s sponsorizați de Coca-Cola și Continental (poluatorul făcător de cauciucuri), se fac că plouă când nu dă bine în propoziția de marketing.

    Răspunde

  4. Posted by Gab on 10/11/2009 at 8:01 pm

    A apărut acu vreun an pe romania.indymedia.org un articol tot cam despre asta…

    Răspunde

  5. Măi copii, capacele cacapacele, dar ăştia nu zic nimic de sticle! Vii cu capacele la tombolă, iar PET-urile le arunci în natură?

    Mişto. Uite cretini de-ăştia aş împuşca eu pe stadioane.

    Răspunde

    • Capacele sunt mai mici decât peturile. E mai uşor să te duci cu buzunarul plin de capace decât cu o sacoşă de la bunica plină cu peturi. Te faci de râsul lumii dacă intri în Marele Mall cu punga plină de peturi pentru tombolă. Chiar îmi imaginez ce mare ar trebui să fie urna. Ce să mai spun de gaura urnei… Plus că din Iulius trebuie să ieşi cu sacoşa plină şi cu buzunarele goale, asta e o Regulă :).

      Răspunde

    • Posted by Ovi on 13/11/2009 at 10:18 am

      Ideea e (si) ca flacoanele din plastic (aka sticlele de plastic) sunt facute din PET si dupa ce le strivesti le poti dona (degeaba) RETIMului iar capacele sunt facute din PP-un alt tip de plastic pentru care nu sunt containere in oras. Doar ca informatiile „tehnice” se pierd in marea de comercial care cuprinde prea multe initiative care ar trebui sa promoveze mediul. By the way, chiar daca produce chestii de care la o adica nu e neaparata nevoie, Cola HBC macar e mai responsabila decat alte companii:e cofondator Ecorom Ambalaje, sponsorizeaza campanii de impadurire si alte proiecte asemanatoare. Spre deosebire de alti imbuteliatori care desi profita similar nu dau la fel de mult inapoi.

      Răspunde

      • Să zicem că coca-cola are de unde să bage suficienți bani și în asta? E o nimica toată pentru ei, și tot la marketing intră, chiar dacă plantează copaci. Tot nu-mi place de ei. Treaba cu Ecorom Ambalaje pare ok, ce să zic. Văd că mai sunt și alte corporații pe-acolo.
        Dar, cum zicea și Pai Mei mai sus: „90% din gunoi – apare in timpul fabricarii produsului. Si daca am reusi sa reciclam 100% din produsul fabricat – nu ar insemna nimic.”

        Proiecte, proiecte. Foarte bine, dar (!):

        Civilizația noastră acționează conform unei viziuni. Una autodistructivă, după cum își dă seama toată lumea în ultima vreme. Iar viziunea asta e ca un râu, un fluviu care curge, iar râul o ia în direcția asta a autodistrugerii. Programele (de ecologie, sociale, etc) sunt doar bețe puse în calea acestui râu, în încercarea de a-l opri. Dar dacă se vrea o schimbare, întregul râu trebuie deviat de la cursul său, iar bețele din calea lui nu ajută la nimic. Lumea nu va fi schimbată de oameni cu mentalități vechi implementând programe noi, ci de către oameni cu mentalități shimbate, cu o viziune nouă. Odată schimbată viziunea, programele nu mai sunt necesare.

        Răspunde

        • Posted by Ovi on 13/11/2009 at 1:38 pm

          1. „People crazy enough to believe they can change the world are the ones who do.” Veche, fumata si totusi valabila.
          2. Nu cred ca e vorba de mentalitati vechi versus programe noi, ci mai degraba provocari noi versus metehne vechi. De exemplu in RO inca mai persista ca e mai bine sa se construiasca centrale energetice mari decat sa fie stimulati micii producatori. Ca o centrala mare alimenteaza consumatori industriali, cand, culmea, multi dintre ei investesc pentru a-si asigura autonomia energetica -pentru a-si apara productia si implicit profitul.
          3.Mentalitatile se schimba greu, si o conditie absolut necesara e motivatia pozitiva a schimbarii. De ex. in India cand motivatia a fost sa se creasca productia de cereale(grau si porumb) s-au folosit intensiv ingrasaminte si ierbicide, pesticide ceea ce a dus la cresterea productiei chiar si cu 300%. Dupa zeci de ani insa se observa faptul ca tot oamenii platesc pretul – cei care sunt stabiliti in zona sunt mai predispusi la diverse tipuri de cancer. Daca motivatia era cresterea sustenabila a productiei, atunci metodele erau altele si evidenti si rezultatele. Cum faci conteaza cel putin la fel de mult ca si ce faci.
          4.O viziune noua se poate construi pe baza invataturilor din greselile vechi. Daca le ignori te expui riscului de a le repeta.

          Răspunde

      • Băi Ovi, nu mai face reclamă de 2 lei la căcatul numit Coca-Cola HBC.

        Cretinii care-ţi cer să vii cu capacele (din PP) NU se asigură în nici un fel că tu nu ai aruncat containerele (PET) acolo unde trebuie, şi să nu-mi spui ca PP este „mai nociv pentru mediu”. Sunt gazilioane de recipiente din PP (cosmetice, parfumerie), si din alte tipuri de plastic, şi nu se reciclează de nici un fel.

        Este de o ipocrizie fără de margini să pretinzi că această campanie este ECO. Coca-Cola HBC sponsorizează pula campanii de împădurire: unde s-a întâmplat asta în România? Şi în genere, de ce-i apucă pe toţi, de la îmbuteliatorii de pişat gazos la companiile petroliere, să-şi declare «iubirea faţă de mediu», «responsabilitatea socială» şi alte minciuni demne de aparatul de propagandă ceauşist?

        Dacă înainte propagandiştii lui Ceaşcă ştiau bine că mint de îngheaţă apele, acum tineretul ca Ovi pare a fi pur şi simplu spălat pe creier, ceea ce mi se pare cu mult mai grav.

        Răspunde

        • Lasă, nenea Beranger, nu fi așa de rău. Ovi nu-i cel mai spălat pe creier, zău. Doar că el crede foarte tare în ONG-uri și proiecte, lucru care nu-i nociv, ci ineficient la scară mare (a se vedea ce zic de viziune, cu râul…și nu zic eu, zic alții mai deștepți ca mine).
          Dar Ovidiu e băiat bun și plin de idei, se implică în tot felu de chestii, refolosește, meșterește, împarte… Are o super-remorcă la bicicletă cu care mi-a adus scaunele găsite pe marginea străzii, le folosesc și acum, deci n-a trebuit să dau bani pe ele, nici n-au ajuns deșeu. :)
          Menționez că nu sunt deloc ironică acum.

          Răspunde

          • Eh, dacă Ovi este un Ovi cunoscut şi nu un «agent CC HBC», atunci aşa o fi…

            …dar de ce este atât de naiv tineretul în ziua de azi?

            Am şi eu un nepot care-a pus botul la ONG-uri şi la nu’ş ce programe europene de frecat menta, şi are impresia că mamă, ce chestii importante fac ei acolo.

            Neo-spălare pe creier. Corporatistă, pseudo-ecologistă, Europeană (cu E mare), etc. Nu comunistă. Ce ironie…

            Răspunde

            • Asta-i impresia generală în cultura noastră: vedem că sunt chestii care nu funcționează din start, ca un mecanism proiectat greșit, și în loc să-l lăsăm dracului și să căutăm altceva, care să nu fie stricat din start, noi băgăm materiale de mai bună calitate și mai scumpe în mecanismul ăla, doar-doar o funcționa.
              Așa cu civilizația noastră: ceva vedem noi că scârțâie, dar în fiecare an venim cu proiecte pe mulți bani care încearcă să peticească, doar-doar o funcționa de data asta, dar nu funcționează, așa că anul următor băgăm mai mulți bani, mai multe idei, doar-doar o funcționa de data asta.
              Și tot așa. În loc să lăsăm naibii sistemul ăsta, să facem altceva, mai fain.
              Parcă Einstein zicea că o problema nu poate fi rezolvata cu acelasi tip de gandire care a creat-o, nu?

              Răspunde

              • M-am gindit si eu la o chestie: de ce nu face coca cola (cu sau fara Iulius Mall) un concurs de genul asta: arunca doua sticla in Bega/Dunare/Olt/ si participa la nasterea insulei Coca Cola in Marea Neagra. Cu cit vor fi mai multi participanti, cu atit aceasta insula, nou pamint romanesc, va fi mai mare si mai lata.

                In cazul asta, bineinteles, este de dorit ca sticlele sa fie aruncate cu dopurile pe ele, ca sa poata pluti pina la mare.

                Sigur, e doar o idee. Ca sa se poata accesa si niste fonduri europene ar trebui dezvoltata: in sticle ar putea fi puse mesaje. Sau texte literare: cea mai mare biblioteca dusa pe apa simbetei.. Sau sticlele ar putea fi umplute cu aer din diverse locatii din tara si strainatate. Sau sticlele ar putea fi aruncate cu continutul lor- coca cola- pentru ca, dupa ce civilizatia noatra se va stinge, eventualii veniti din spatiu sa poata replica una din valorile ei fundamentale. (Valoarea Fundamentala).

                Gata, ma duc la situl coca cola sa le propun un slogan: :” daca tot maninci prost, macar rigiie bine!” Mi se pare bun, poate cistig un bax de la ei.

                Răspunde

  6. Posted by armin on 10/11/2009 at 8:46 pm

    acum putem sa mergem sa taiem cauciucuri noaptea?

    Răspunde

  7. Posted by Ella on 11/11/2009 at 1:36 pm

    Ce faina atitudine aveti! Imi place de voi! Io… oricum nu cumpar si nu consum nici cola si nici apa imbuteliata, decat la mare nevoie si, da, oamenii astia chiar depasesc limitele tupeului cu campaniile lor.

    Răspunde

    • Ela dragă, și nouă ne place de tine :D
      Dar ce-o să te faci fără capace? N-o să poți să participi la concursul lor ca sa câștigi o cola la jumate…

      Răspunde

  8. Asta e un lucru mic.

    „Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men with the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.”

    Răspunde

  9. Comunismul – daca ar avea slogan – „cele de baza pentru toti, in rest nu va cerem nimic, traiti cum vreti”, ar fi perfect.

    Răspunde

  10. Despre reciclare si gunoaie : cateodata am mare grija, etc. Alteori nici vorba.
    In „natura” insa – e altceva. Simti ca nu poti arunca ceva acolo. Am fost odata cu inca 2 pe un rau de munte, cu slujba. Toate bune, se apuca astia strang gunoaiele din masina si le arunca in rau. Ce sa mai zici. Explicatia :” pai nu vezi ca sunt gunoaie oricum”. „Gunoaiele” erau copaci rupti si lemne aduse de apa. M-am uitat foarte bine – nu se vedea nici urma de plastic sau altceva. Nu poti sa ceri insa mai mult – unui om „civilizat”. Separat de natura.

    Un film : 90% din gunoi – apare in timpul fabricarii produsului. Si daca am reusi sa reciclam 100% din produsul fabricat – nu ar insemna nimic.
    http://www.storyofstuff.com/

    Răspunde

    • Mda… Cam asta tot încerc să spun.
      Dacă nu ne schimbăm modul în care gândim și percepem lumea și pe noi în ea, putem să reciclăm cât vrem, să inventăm mii de moduri de a obține energie regenerabilă, că tot o să trăim într-o cultură de gunoi (și la propriu și la figurat).
      De stricat probabil nu strică să reciclăm și alea-alea. Doar că ar fi mai sustenabil să nu producem așa mult, ca să nu avem ce recicla. Să ne dăm naibii seama odată că nu avem *nevoie* de toate ce le producem…
      Zici tu bine la tine pe blog câte le zici.

      P.S.: Am văzut azi un abțibild lipit pe o poartă, scria: „Strada nu e coșul tău de gunoi.” Lol.

      Răspunde

  11. mie muştarul mi-a sărit de-a dreptul. şi în bucureşti au împărţit biciclete coca-cola. de atâta green, văd roşu în faţa ochilor. :)

    Răspunde

  12. Posted by Radu on 13/11/2009 at 1:33 pm

    bine le-ai zis Irina. in loc sa facem ceva util facem propaganda ca deh prinde la publicul sensibil care a prins gustul ecologiei. n-o sa ne maturizam niciodata ca specie in felul asta, e ca si religia, a prins la public si s-a ajuns si la fanatism… acum.. campanie eco.. campanie pro-velo.. whatever.. sunt exagerate la maxim si exploatate pentru profit si imagine, iar masele accepta asta si le si place ca e pe gustul lor.

    etichetele precum tu esti „ecologist”, tu esti „biciclist” tu esti „vegetarian” tu esti „cutare” se intalnesc tot mai des. Nu „ecologist” – ci „imi pasa de natura”; nu „biciclist” – ci „nu vreau sa poluez”; nu „vegetarian” -ci „nu mananc carne”.

    de ce zic asta: citez „Vom demonstra astfel ca oricare dintre cetatenii Timisoarei poate fi ECO”.

    nu-i mai simplu sa ne educam noi copiii si sa fie niste chestii de bun simt si la mintea cocosului protectia mediului (ca doar e ca si acasa, nu te usurezi in camera ci la toaleta, nu?), si sa avem doar eticheta de „oameni” ?

    de la propaganda unei formatiuni restranse se poate ajunge oricand la fanatismul maselor.
    se exagereaza cu campaniile astea.

    Răspunde

  13. Posted by Radu on 13/11/2009 at 4:15 pm

    ps: fac acush rost de 40000 de capace cu ocazia deschiderii „hangarului” mall2 :-)))))

    Răspunde

  14. Posted by Gab on 13/11/2009 at 5:59 pm

    Da Ovi, o condiție absolut necesară pentru a schimba viziunea este o motivație. Și motivația principală, cred eu, e că lumea s-a săturat de tot ce se întâmplă în jur. Lumea e pregătită să audă ceva nou. Tu ai auzit ceva nou în ultima vreme?

    Ai auzit că, poate, omul totuși nu este născut defect?

    Ai auzit că, poate, omul nu există pentru a conduce lumea?

    Despre o schimbare de viziune în direcția asta vorbesc eu…

    Răspunde

  15. Posted by Ovi on 13/11/2009 at 10:57 pm

    1. Am auzit multe lucruri noi in ultima vreme, Printre ele si http://blog.makezine.com/archive/2009/11/a_high_tech_diy_renaissance.html
    2. Depinde cum definesti defect.
    3. Iarasi, depinde cum definesti lumea. Daca o limitezi la societatea umana sau o extinzi la intregul Univers.
    Da, „lumea” vrea sa auda ceva nou dar e oare pregatita de ceva nou? Am vazut o bucata din „Earthlings” si am citit pe undeva de ideea unui Drept universal, care sa includa toate fiintele vii si elementele de interdependenta dintre ele. Ca teorie suna bine, dar pentru implementare cred ca va fi nevoie de multi ani. Cum ii explici unui om ca are acelasi drept la viata ca si gandacul pe care-l calca nepasator? Ca are acelasi drept de a se stabili pe o pajiste cu dreptul unei vaci de a paste acea pajiste? Dupa „Drepturile omului” cum ar suna „Drepturile tuturor fiintelor vii”? Sunt intrebari interesante cu raspunsuri indepartate. E ca si cum am merge spre biblioteca din Alexandria intreband-ne ce vor simti oamenii cand vor zbura prin inaltul cerului. Iar un raspuns non-aspirational ar fi: foame, mai ales daca e vorba de o cursa lowcost. :D

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: