I can’t ride my bike with no handlebars

copil-bicicletaDe ce unu’ care conduce un tir de vreo 20 tone cu 60 km/ora în oraș, prin preajma unei treceri de pietoni pe unde adesea trec copii și bătrâni NU ia amendă, dar ia amendă un biciclist care merge fără mâini?

Ce poate face fiecare din ei ca să preîntâmpine un eventual accident?
( Un copil le sare în față. Sau o eventuală problemă pentru biciclist ar fi o groapă în carosabil care să răstoarne biciclistul în fața unui alt vehicul.)

1. Camionagiul poate pune frână brusc. Cu 60 la oră și tonajul său, va reuși oare să oprească înainte să dea peste cineva?

2. Biciclistul poate pune una sau amândouă mâinile pe ghidon într-o fracțiune de secundă și să controleze perfect bicicleta, (se presupune că cineva care poate merge fără mâini e în stare să controleze bicicleta – eu nu pot) să pună frână și să se și oprească, greutatea și viteza fiindu-i mică.

12 responses to this post.

  1. Posted by Radu on 01/10/2009 at 10:37 am

    sunt tare curios in ce conditii si cine a primit amenda aia.
    In orice caz, parerea mea e ca ar trebui sa ia amenda si soferul de TIR daca incalca regulile si biciclistul care merge fara mainile pe ghidon.
    Am iesit in suficiente ture cicloturistice, si pe sosea (!), erau destui care faceau acrobatii cu mainile in aer.
    Daca le nimerea roata intr-o piatra sau denivelare, ma puteam trezi ca trec cu rotile peste ei, de-asta stateam in spatele acrobatilor la cativa metri si ii injuram ca pun in pericol ceilalti ciclisti care participa la tura.
    E vorba de CONDUITA CICLISTICA, caci nu aveau biciclete de trial/bmx si nu erau in parc amenajat pentru sarituri si figuri, si era si sosea circulata pe unde trec automobilele cu 80 km/h din ambele sensuri, si mai si mergeau in paralel cu mainile in aer. Eu i-as fi invitat sa isi aleaga alt traseu si sa ne lase in pace pe astia cuminti.
    Nu se poate presupune ca cel care merge fara maini pe ghidon are si experienta in astfel de acrobatii. Multi o fac din teribilism, mai ales in oras. As intelege la un concurs sau spectacol de circ.

    A primit amenda tipul (ca nu poate fi vorba de o fata) si politzaiul i-a salvat probabil viata.

    Răspunde

    • Da, mă așteptam la așa un răspuns. Dar totuși, una e să faci acrobații pe bicicletă, și alta e să mergi fără mâini, dar suficient de atent la drum și la ce e în jurul tău ca să eviți orice accident.
      Ce vreau să spun e că sunt diferite grade de „gravitate” și nu mi se pare ok să se aplice aceeași pedeapsă pentru toate. Dar știu că așa e sistemul: oamenii și faptele lor trebuie băgate în câte-o categorie fixă, altfel sistemul ăsta n-ar mai funcționa.

      „A primit amenda tipul (ca nu poate fi vorba de o fata) si politzaiul i-a salvat probabil viata.”

      Eu nu pot să merg fără mâini pe bicicleta mea, dar pe alta poate aș putea, și dacă aș putea, probabil aș merge. Asta nu înseamnă că nu aș fi atentă să-mi păzesc pielea ( de accidente în primul rând, nu de amenzi). Așa că …de ce n-ar putea să fie vorba de o fată? :)

      Și că i-a salvat *probabil* viața….asta e un pic ca și povestea cu drobul de sare. Chiar dacă ar fi avut vreun accident ( și totuși…slabe șanse, zic eu, dacă omul e atent și cu atât mai mult dacă sunt atenți și cei din jur)…sunt o grămadă de chestii care ar putea să le pățească ( doar o roată îndoită, doar o julitură-două, o mână ruptă sau un picior etc.) până la a-și pierde viața.

      Răspunde

  2. Posted by Radu on 01/10/2009 at 10:45 am

    PS: politistilor le e teama ca biciclistii sa nu aiba incidente rutiere. Sunt destule accidente cu motoristi pe doua roti fara casca care fac pe kamikaze si ajung la urgente – a se citi tion.ro – drept urmare le dau dreptate. Multi pustani si chiar si adulti merg cu bicicleta prin oras de parca ar merge cu patinele cu rotile, cel putin jumate nu respecta reguli, nu stau la semafor, nu respecta „cedeaza trecerea”, nu stiu nici codul rutier, nu respecta bariera la calea ferata si colac peste pupaza mai si merg cu mainile in aer.
    Bicicleta = libertate de miscare, bicicleta nu este egala cu „fac ce vreau eu”
    Aceleasi discutii au fost si legate de Masa Critica. Sunt curios ce ar insemna sa mergem toti cu mainile in aer in plin trafic.

    Răspunde

    • Libertatea de mișcare ar putea să însemne și “fac ce vreau eu” câtă vreme nu deranjez și nu pun în pericol pe altcineva, cred.
      La masa critică n-ar putea să meargă toți fără mâini ( nu zic cu ele în sus, că e și obositor, și mai riscant decât cu ele mai pe lângă corp, zic), din simplul motiv că nu toți sunt în stare să meagră așa, plus că mi se pare că tre să ai viteză mai mare ca să mergi fără mâini, la MC se merge încet.
      Dar, repet, sunt sigură că majoritatea celor care merg fără mâini sunt în stare să controleze bicicleta suficient de bine încât să fie și ei și cei din jurul lor în siguranță.
      Nu același lucru se poate spune despre șoferul de tir, care cu siguranță n-ar putea controla măgăoaia de tir pe care o conduce în viteză suficient de bine încât să evite un accident. Unu’ ca ăla a trecut pe lângă mine alaltăieri, când mergeam foarte regulamentar pe bicicletă. M-a claxonat și când a trecut pe lângă mine am simțit cum mă împinge suflul de aer înspre bordură. Și eram la 5 m de trecerea de pietoni.

      Răspunde

      • Posted by Radu on 01/10/2009 at 3:00 pm

        eu cred ca biciclirea asta devine un fanatism, in loc sa fie privit ca un simplu mijloc de transport sau ca sport. Deja biciclistii incep sa sara calul (sau bicicleta) cerand drepturi ca sunt ei marginalizati.
        hai sa transformam fierul asta numit bicicleta in idol si sa ne prosternam in fata ei. Sunt alte treburi mai importante decat faptul ca iei o amenda ca mergi fara mainile pe ghidon.
        In definitiv asa e legea „ambele picioare pe pedale si cel putin una din maini pe ghidon”.

        Dar deh, de ce sa respectam legea, noi bravii biciclisti temerari care stim sa facem numai proteste si mase critice si zbieram in gura mare ca suntem o minoritate defavorizata. Suna familiar?
        „Libertatea de mișcare ar putea să însemne și “fac ce vreau eu” câtă vreme nu deranjez și nu pun în pericol pe altcineva, cred.”
        …faza cu „ce vreau eu” – o gandire tipica pentru „societatea” romaneasca actuala in care ne doare in cot de restul lumii.

        Un biciclist care nu respecta niste reguli ma pune in pericol pe mine ca biciclist, pentru ca un sofer vede 2 biciclisti pe strada si ambii se comporta diferit si sunt imprevizibili. Daca primul incalca o regula automat ar trebui si al doilea, ori daca eu respect regula, soferul in cauza e luat prin surprindere ca nu se astepta. dar repet, noi bravii biciclisti – ce treaba avem noi cu legea? hai sa facem ce vrem ca se poate. Tipic romanesc (balcanic).

        O abordare sanatoasa mi se pare contestarea legii, prin metode legale, nu prin rebeliune, si pe baza unor argumente de bun simt.

        Răspunde

        • Posted by Sorin on 02/10/2009 at 12:29 pm

          Radule raducule daca respectam eu legea cate oase rupte aveam pana acuma …. Vrei sa-ti povestesc de cate ori era sa fiu calcat de soferi care ar fi trebuit sa-mi acorde prioritate ? Sau de cate ori am fost efectiv inpins afara de pe sosea ? Si vrei sa sti ce solutie am gasit ? Circul pe strazi laturalnice si pe trotuare… chiar pe contra sens daca e nevoie. Orice numai sa nu fiu in trafic … cu sau fara maini pe ghidon.

          Legile pot fi bune sau proaste. Acuma nu vreau sa iau partea nimanui in cazul de fata… dar intr-adevar exista probleme mai grave si solutii mai importante. Spre exemplu nu crezi ca ar fi mai potrivit sa separe traficul biciclistilor de masini cel putin pe arterele mai circulate ? Asta in loc sa trebuiasca biciclistii sa se imbrace ca un pom de craciun si eventual sa-si ia armura pe ei.

          Răspunde

          • Posted by Radu on 07/10/2009 at 5:29 pm

            am patit si eu dar nici un incident major. singurele „accidente” neplacute – in turele de cicloturism de pe coclauri :)) si eu procedez la fel, am aceeasi solutie, drumuri laturalnice si trotuare.. oricum discutiile astea sunt si in comunitatea motociclistilor. ideea e sa nu ni se urce la cap (noua, celor pe 2 roti) ca suntem superiori, sau dupa caz, defavorizati. Fiecare zbiara pentru interesul lui.
            piste blocate = nu avem parcari.
            trafic aglomerat + lipsa parcari = motocicleta e mai buna
            trafic aglomerat + poluare = bicicleta e mai buna
            Eu as pune pe primul plan oamenii pedestri sau pe cei cu disabilitati care folosesc vehicule ajutatoare.
            As pune pe primul plan transportul in comun, care sa aiba si spatiu de biciclete, etc
            Pentru restul, e alegerea fiecaruia ce fier foloseste si cat polueaza.
            Cat despre amenzi, pot incrimina oricand un abuz, dar in cazul de fata nu-l consider abuz.
            Spre serviciu, nu am decat un trotuar in loc de doua, nevoit sa traversez de 5 ori strada, pentru ca smecherii cu vile si-au intins gazonul pana in bordura (strada Lidia, vis-a-vis de parcul Soarelui)
            pe strada Mures am trotuarul ocupat de masini, sunt nevoit ca pieton sa merg pe carosabil.

            intrebare de baraj: cine conteaza mai mult? eu ca pieton sau eu ca biciclist?

            Răspunde

            • Hai ca raspund eu la intrebarea ta, Radu, așa, frumos: contează mai mult siguranța omului, indiferent de vehicul sau lipsa lui. Doar oameni suntem toți, nu? și în toate cazurile omul trebuie sa-și vadă de propria siguranță și de a celorlalți, *indiferent* de vehicul.
              Nu cum am făcut eu azi, că nu m-am asigurat suficient și n-am semnalizat că fac dreapta și-o dat unu peste mine cu mașina, DOAR din vina mea. M-am pus și pe mine în pericol și pe el. Na, pot să mă „laud” și eu că am un incident în trafic…până acum am fost „curată” :P

              Răspunde

  3. Păi și dacă e noapte, sunt singură pe stradă și merg într-o roată și fără mâini? Pe care șofer/pieton/biciclist îl deranjez? Și dacă polițaiu a primit săptămâna aia ordin „de sus” să amendeze tot ce nu-i conform legii (că nu-s destui bani la buget) indiferent de context, va sări cu girofarul și cu țidula de amendă, nu?

    Eu chiar privesc bicicleta ca un simplu mijloc de transport, unul simpatic și care aduce multe beneficii, ce-i drept, dar nu mie trebuie să-mi povestești despre fanatism și idoli.

    Articolul meu nu era un semn de rebeliune, era o reacție a mea la ceva ce am văzut. Dacă era vorba de cineva care ia amendă pentru că stă pe iarbă în parc și altcineva care vinde pește stricat în piață dar nu ia amendă, aș fi scris despre asta. Uite-te un pic la ce am scris la „blog” despre blogul ăsta înainte să te superi așa tare :)

    „O abordare sanatoasa mi se pare contestarea legii, prin metode legale”
    Dacă aș contesta legea ar trebui să aduc ceva în schimb, nu? Și cum nu cred că se pot da *legi* așa de diferite pentru toate contextele posibile, nu aș fi persoana potrivită să fac asta. Dar asta e cum văd eu lucrurile, și din fericire nu toți oamenii sunt la fel, așa că mă bucur când există multe puncte de vedere.

    Răspunde

    • Posted by Radu on 01/10/2009 at 3:42 pm

      ok.. scuze, dar.. la articol am comentat fara sa ma supar deloc :) m-am suparat cand ai raspuns aparand aparent atitudinea de a merge fara maini pe ghidon. ok, putem face polemica si sa fim filosofi sau analisti, dar totusi… nu crezi ca subiectul „bicicleta” deviaza spre fanatism ? eu asta observ la multa lume, si nu ma refer la tine.
      Si vorbesc din perspectiva unui ciclist antrenat prin cluburi, de-asta sunt rezervat sa zic „vai saracu a primit amenda”. La un club se invata mersul in trena, mersul in formatie, conduita ciclista, si multe altele necesare unui lucru in echipa la o competitie. Nu pot fi de acord, imi pare rau.. daca tot militam pentru drepturi hai sa nu aparam o greseala a unuia de parca ar fi avut dreptul sa o faca.

      Răspunde

    • Posted by Radu on 01/10/2009 at 3:59 pm

      si .. ca sa inchei… daca ne-am fi numit nemti, am fi zis: „nu ma intereseaza ca x n-a platit greseala, ma intereseaza ca am fost EU pus sa-mi platesc greseala, si n-o mai repet”

      Răspunde

  4. Posted by Radu on 01/10/2009 at 3:34 pm

    apropos de TIR-uri….. eu am avut o intalnire super ok cu un TIR pe rebreanu, care a stat cumintzel in spatele meu 50 metri, nu m-a claxonat, si i-am facut dupa ce am trecut de semafor, semn sa treaca
    scoala de soferi foloseste la ceva. daca soferul te simte constient de prezenta lui si mai exista si semnalele de politete rutiera (la masini sunt luminile sau blitz-urile) atunci te respecta si ei.

    eu n-am avut probleme in trafic, pentru ca tin cont si de soferi, iar la faze mai nashpa trec cuminte pe trotuar si de regula evit arterele.
    de ex – se apropie semaforul, sunt pe artera mare, care se desparte in 3 benzi, din care banda dreapta este OBLIGATORIU DREAPTA, iar eu vreau sa merg in fata
    ocup banda 2 PE MIJLOC de la 50 metri, sa nu vina vreunul in viteza sa imi taie fata daca vrea sa o ia pe banda de obligatoriu dreapta. Multi biciclisti fac eroarea sa astepte la semafor pentru directia „in fata”, pe banda de obligatoriu dreapta. Pe urma se mira de ce au incidente in trafic. Sau se mira (si mai si vocifereaza) ca s-a nimerit o data la cativa ani sa mai ia o amenda ca n-au respectat o regula din codul rutier.
    Sincer imi pare bine. Am vazut destui care merg fara maini si prin parcuri si in viteza, si ii doare undeva ca mai sunt copii de 2, 3 ani scosi de mamici la plimbare. Cand te vei afla la un moment dat in locul acelei mamici si sa ii zici copilului „ai grija ca vine bicicleta” mai vorbim atunci. Si mai ales daca vine cineva pe bicicleta facand 8-uri cu mainile in aer. (eu aud des avertismentul asta si mi se face mila de mamicile alea)
    Scuze, dar nu m-am putut abtine pentru ca deja exageram cu ideea „am bicicleta = incalc reguli si vreau drepturi”. Nu e religie, bicicleta asta, sa fim serioshi.

    Răspunde

Lasă un răspuns

