Experimentul „Iaurtul de casă”

Pentru că și cel mai „down to earth ” iaurt ce se poate cumpăra de prin magazine e făcut din lapte procesat (semi-degresat și pasteurizat la temperatură inaltă) și lapte praf, adăugat pentru a da iaurtului o consinstență mai groasă și a-i spori atractivitatea, m-am gândit să-mi fac eu iaurtul, acasă. Nu zic că iaurtul simplu cumpărat nu ar fi sănătos. Dar parcă prea mult se lucrează la el și prea mult durează ca să ajungă la mine în frigider, când de fapt nu-i deloc greu de făcut și am impresia că ies mai ieftin decât dacă îl cumpăr de-a gata.

Așadar, am mers în piață și am cumpărat:

  • 2 litri de lapte integral. Da, de-ăla la bidon de fanta :P – 4 lei.
  • un iaurt pe care scria că e cu culturi lactice probiotice (se pare că alea înca îs vii și poa să își facă treaba) – 1 leu și ceva, nu mai stiu cât.
  • multe legume și niște telemea, da’ astea numa’ pentru că eram în piață, nu că aș avea nevoie pentru experimentul „Iaurtul”

IaurtAjunsă acasă, am dat eu rapid un search pe Google și am descoperit că există metode fancy de a face iaurt în casă (pentru care ai nevoie de termometru, cuptor sau geantă frigorifică în care se pune apă calda, lapte praf – pe care încercam să-l evit– ba chiar „iaurtieră”, adica o mașinărie care te ajută sa-ți faci iaurtul) și metode simple, pentru care n-ai nevoie decât de o oală mare, aragaz, un deget iubitor de risc și de căldură și niște căni/borcane. Normal că am optat pentru a doua metodă. (daca citiți rețeta din link și nu cea pe care v-o zic eu, aveți grijă ca e un typo pe undeva, nu zic unde :P )

Și-acum, reteta:

Am pus cei 2 litri de lapte la fiert, într-o oală mare și-am spălat niște căni. Dupa ce-a fiert laptele, am oprit focul și-am stat. Și-am tot stat, și m-am dat pe net, vreo 40 de minute. Din când în când mai băgam degetul iubitor de adrenalină în lapte, ca să-l testeze. Temperatura la care trebuie să se opereze e pe la 40 grade C, adică atunci când degetul muiat în lapte nu mai suferă.

Când s-a ajuns la aceste condiții, am pus deoparte niște lapte, să am și dulce. Cam 750 ml. Așa că am rămas cu 1 l și 250 ml în care  am adaugat vreo 3 linguri din iaurtul ăla probiotic, am amestecat și rapid am turnat în cănile pregătite. Pe astea le-am pus sus pe dulap, unde m-am gândit că e mai cald și nici nu ajunge Mishu. Colo le-am lăsat până a doua zi. Cică 6-8 ore sunt suficiente, după care poți să bagi iaurtul în frigider. Eu le-am lăsat mai mult, dat fiind că s-a nimerit să se răcească vremea, deci a scăzut temperatura și în bucătăria mea. Teoretic trebuie să stea la căldurică…pe la 20-25 de grade. (Actualizare 13.01.2010: iarna, caloriferul e o excelentă sursă de căldură pentru iaurt, pun borcanele direct pe acolo).

Oricum, rezultatul e mulțumitor:

Consistență de cremă, gust excelent, un pic acid, plus un strat gros de smântână pe de-asupra de care se bucura Mishu.

(Altă actualizare 13.01. 2010: Din păcate, când m-am mutat la casă nouă a trebuit să-l dau pe Mișu, că nu îl suportau deloc câinii deja prezenți, iar el era prost. Deci smântăna rămâne pentru uns pe pâine sau tocănițe )

Acum să vedem costurile:

Am pus cursorul pe calculator și am socotit că dacă un iaurt normal, cumpărat, din care am eu acum în față, are 175 ml, din cei 1250 ml de lapte mi-ar fi ieșit 7, 142857142857143 pahare de iaurt. (sper că am socotit bine… A, pentru pasionați, vedeți că e și un mic pattern în numărul de mai sus? :P )

Deci: 7 pahare de iaurt. Un pahar costă, la alimentară, minim 1 leu. Asta înseamnă că dacă le cumpăram m-ar fi costat minim 7 lei. Dacă un litru de lapte integral costa minim 4 lei, înseamnă ca 750 ml costă vreo 3 lei. Și așa aș fi ajuns la  frumoasa sumă rotundă de 10 lei.

Dar eu am fost fată deșteaptă și nu le-am cumpărat de-a gata. Am dat aprox. 5,5 lei pe lapte și iaurt, (plus costul gazului care nu cred să fie prea mare)  din care mi-au ieșit 7 pahare de iaurt, 750 ml lapte dulce, și nițel iaurt rămas din ce n-am pus în lapte. A, și să nu uit de smântâna pentru Mishu! :D

All in all, se pare că mă pricep și la economii, din cand in cand.

4 responses to this post.

  1. Posted by gabi83tm on 13/05/2009 at 7:31 pm

    primu

    Răspunde

  2. Posted by Irina Tomici on 13/05/2009 at 7:35 pm

    probabil si ultimu

    Răspunde

  3. Odiseea Iaurtului :))

    Răspunde

  4. […] Eu « Experimentul “Iaurtul de casa” […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

